Sachs set kvačila za Nivu

Nedavno sam primetio da mi Niva neuobičajeno reaguje na naglo dodavanje gasa, naročito u trećoj, četvrtoj i petoj brzini. Obrtaji skoče ali slabo ubrzava. Naravno, ovo su tipični simptomi proklizavanja lamele. Problem je donekle moguće ublažiti podešavanjem šipke koja se nalazi kod donjeg cilindra kvačila. Time se pedala može malo „spustiti“, tj podesiti da niže hvata. Ali to je samo kratkotrajno rešenje. Jedino pravo rešenje je zamena seta kvačila. On obuhvata korpu, lamelu i potisni (tzv „druk“) ležaj. Ali krenimo redom.

Fabrička lamela trajala je pedesetak hiljada kilometara. Značajno bolji rezultat pokazao je set kvačila marke „Начало“, ruske proizvodnje. Sa njim sam prevezao oko 85 000km. Smatram to sasvim pristojnom kilometražom, s obzirom na to koliko sam imao polazaka na usponu sa prikolicom i koliko sam kilometara prešao sa njom. Jedina mana ovog seta kvačila je prilično tvrda pedala. Svako duže zadržavanje kvačila znači i bolove u nozi.

Na preporuku brojnih vozača iz Rusije ali  i članova Lada kluba Srbije, odabrao sam set kvačila Sachs. Po iskustvima koja sam čitao, set je dugotrajan, a pedala kvačila je značajno mekša i prijatnija sa Sachs korpom.

Sachs set kvačila

Kataloška oznaka seta je 3000 240 001, ili posebno korpa 3082 133 042, lamela 1878 005 788, druk lager 1850 282 185.

Kad smo kupili set kvačila, pristupamo težem delu posla -zameni. Najpre treba skinuti plastike oko reduktora i menjača u kabini. O tome sam pisao ovde. Zatim ide skidanje kardana. Prednji mora kompletno napolje, a  zadnji može samo sa reduktora da se otkači. Zatim otkačimo kablove sa reduktora. Odvijamo četiri šrafa ključem 13 koji spajaju reduktor i menjač. Odvijemo još četiri šrafa koji drže reduktor za pod i to je to. Reduktor je napolju. Po mojoj slobodnoj proceni, masa reduktora je bar 25 kilograma, pa je potreban i asistent za njegovo skidanje ili odgovarajuća dizalica. Sad je na redu skidanje menjača. Imamo tri šrafa koji drže alnaser za zvono menjača, skidamo ih. Pre toga OBAVEZNO skinuti jednu klemu sa akumulatora, kako nebismo izazvali varničenje kada skinemo alnaser. Sad skidamo kompletan zadnji nosač menjača (opet četiri šrafa za ključ 13). I opet istim ključem odvijemo dva šrafa koji drže donji cilindar kvačila. Ostaju još dva šrafa za ključ 10 koji drže zaštitni lim za donji deo zvona menjača. I najvažnije: četiri šrafa za ključ 19 kojima je menjač spojen za motor. Moram da napomenem da je gornji desni od tih šrafova vrlo nepristupačan. Jedino mu se može prići ako se imaju dugački nastavci za gedoru i kardanski zglob.

Odvijanjem ova četiri šrafa, menjač je potpuno oslobođen. Povlačimo ceo menjač nekoliko centimetara ka zadnjem delu Nive i spuštamo ga na dole. Prisustvo pomoćnika i ovde je obavezno.

Sada pomoću ključa 13 odvijemo šest šrafova koji drže korpu kvačila i vadimo lamelu. Ova moja je maksimalno iskorišćena.

Lamela

Lamela

Sad pristupamo obrnutom postupku, tj sklapanju. Vrlo važan detalj kod sklapanja je da se lamela postavi tako da bude centrirana u odnosu na zamajac. Tačnije, može se desiti prilikom montaže korpe da se lamela malo pomeri i da se njena osa rotacije ne poklopi sa osom spojničke osovine. U tom slučaju, montaža menjača je gotovo nemoguća. Razlog tome je što spojnička osovina mora da prođe kroz lamelu i upadne u ležaj u centru zamajca. Jasno, ako otvor u lameli nije nacentriran u odnosu na zamajac, ovo postaje nemoguća misija.

Centriranje lamele nije nikakve nauka. Dovoljno je postaviti je i korpu lagano pritegnuti sa dva šrafa. Onda prstima opipati i da li se podudaraju ivica lamele i ivica površine zamajca u korpe gde lamela naleže. Zatim dotegnuti sve šrafove. Evo kako otprilike sve treba da izgleda kada se pogleda kroz montiranu lamelu. Manji prsten koji se vidi zapravo je taj ležaj koji se nalazi u zamajcu.

Zamena „druk“ ležaja je vrlo jednostavna. Samo treba otkačiti žičani osigurač i to je to.

Sve ostalo vratimo obrnutim redosledom od demontaže. Na kraju još treba podesiti šipku kojom donji cilindar deluje na mehanizam kvačila. Na taj način biramo visinu na kojoj će kvačlio „hvatati“. Ne zaboravite, mora se ostaviti mali prazan hod kako se „druk“ ležaj nebi stalno vrteo.

To bi bilo otprilike sve. Celu operaciju moguće je uraditi za jedno popodne i to laganim tempom, bez žurbe. Od alata, potrebne su gedore 13 i 19mm sa nastavcima, viljuškasti ključ 13 i možda još neka sitnica. Ništa što svaki hobi majstor već nema u garaži. Naravno, podrazumeva se kanal u garaži.

Moj utisak iz vožnje od par stotina kilometara sa Sachs kvačilom je zaista povoljan. Pedala je mekana i jasno daje osećaj gde kvačilo „hvata“. Nadam se da će potrajati. Takođe, nestali su i trzaji prilikom polaska na uzbrdici. Ukratko, ponovno uživanje sa Nivom može da počne 🙂

Reduktor i vibracije

Mnoge Nive imaju problem sa vibracijama tokom vožnje. Ja taj problem nisam imao ali se sama ručica reduktora malo razmrdala. Ponekad se dešavalo da zvecka u vožnji, što ume poprilično da nervira. Kvar je sasvim bezazlen i posledica je normalne upotrebe i habanja Nive. Uzrok sam locirao vrlo brzo i ne tako skoro ali bio sam siguran da je nemoguće nabaviti sitnicu koja je zapravo uzrok problema. Sasvim slučajno, pronašao sam problematični limeni deo u prodavnici Auto Lider u Nišu. Izgleda da stvarno imaju sve sitnice za Nivu. E onda je usledila zamena.

Prva ideja je bila vađenje čitavog reduktora napolje. Nije neki komplikovan zahvat ali ipak sam gledao da izbegnem ako je moguće. I jeste. Treba samo skinuti plastični panel oko ručke reduktora i blokade diferencijala i još jednu plastiku koja je ispod. I onda imamo pristup iz kabine. Evo kako izgleda:

Lada-Niva-Reduktor (1)Strelica označava uskočni osigurač koji treba izvući kako bismo izvadili i osovinicu.

Lada-Niva-Reduktor (3)Sada je ručica reduktora slobodna i vadimo je napolje. Zatim vadimo plastične čaure (ili ono što je od njih ostalo). U mom slučaju, jedna čaura se slomila i ispala, pa je to dalo dodatni luft ručici.

Lada-Niva-Reduktor (4)Nova osovinica, čaure i čelični lim su spremni. Ovaj lim se montira na mesto gde poluga krajem ulazi u reduktor i on služi da eliminiše zazor i spreči vibracije na ručici. Kod mene je bio polomljen.

Lada-Niva-Reduktor (5)Sad prelazimo na montažu. Najpre lim ide na svoje mesto:

Lada-Niva-Reduktor (6)Zatim se čaure ubacuju u ručicu. Podmazivanje je poželjno. I na kraju sve zajedno sa ručicom montiramo u auto. Ja sam iskoristio dršku čekića kao polugu, kako bih lakše ugurao osovinicu. Poželjno je da osovinica uđe nešto teže, jer ako uđe previše lako, to znači da ćemo opet imati lufta u ručici.

Lada-Niva-Reduktor (7)I na kraju ostaje da se stavi uskočnik, kako osovinica nebi sama ispala.

Lada-Niva-Reduktor (2)

Lada-Niva-Reduktor (8)Na kraju, sve plastike vratimo na mesto i to je to. Ručka reduktora više nema lufta, ne vibrira i ne zvecka u vožnji. Promena brza-spora je laka i precizna, kao prvog dana…

Interesantan je podatak da je kod Nive 1,7 potrebno skinuti čitavu srednju konzolu (sa radiom), kako bi se oslobodila plastika oko reduktora. A da bi se skinula srednja konzola, mora se prethodno skinuti i polica ispred suvozača, tako da je za ovu intervenciju neophodno napraviti mali haos u enterijeru. Na sreću, nema nekih žabica ili sličnih elemenata koji bi se lako oštetili, tako da osim strpljenja nije potrebno ništa drugo.

Za ceo zahvat potrebno je oko sat vremena, a delovi koštaju 500 dinara.

 

 

Silikonski kablovi za Nivu

 

Danas su mi stigli silikonki kablovi za Nivu. Poručio sam ih iz Rusije preko sajta www.niva-lada4x4.ru . Proizvođač je Лада-Имидж . Prvi utisak je da su kablovi vrlo kvalitetni. Izuzetno su mekani, kao i gumice na krajevima. Siguran sam da neće biti problema sa vlagom. Svaki kabal je obeležen brojem, pa nema zabune oko montaže. Sve je koštalo nešto preko 2000din, a Rusi vole da koriste Yandex za online plaćanja. Sve u svemu, ja sam zadovoljan kablovima. Još sam zadovoljniji fabričkim, koji su na autu radili od prvog dana – do sada 133300km. Iako su ispravni, ugradnja silikona je bila neminovna. Jednostavno, pratimo trendove 😉

Dobio sam i nalepnicu 🙂 Da malo reklamiram sajt na kome sam kupio.

Prednje kočnice – sređivanje klešta

Stara „boljka“ svake Nive. Povremeno se desi da klipovi u kočionim kleštima malo zaribaju. Problem se manifestuje tako što su prednje felne tople posle vožnje, a u težim slučajevima oseti se i pad snage auta. Logično, auto slabije vuče jer kočnice ne puste diskove posle kočenja, pa motor mora da savlada i dodatno opterećenje. Povećana potrošnja goriva se podrazumeva.

Rešenje problema obično ne zahteva novčana ulaganja već samo malo vremena. U najgorem slučaju treba zameniti zaštitne gumice na kočionim klipovima, ali krenimo redom.

Najpre skidamo točak, pa lagano rasklapamo kočioni mehanizam. Vadimo žičane osigurače, a zatim i osovinice koje drže kočione čeljusti (klešta).

Zatim svlačimo klešta. Ako su klipovi mnogo zapekli, upotrebićemo neki pajser kako bi uspeli da oslobodimo. Jednostavno, klipovi drže i stežu pločice, pa od trenja ne mogu da se skinu cela klešta. Silu treba usmeriti tako da deluje u smeru u kome će se klipovi vratiti bar malo.

Kad smo to uradili, sledi potpuno vraćanje klipova. Za ovo treba napraviti dobru polugu, kako bi smo minimalnom fizičkom snagom uspeli da sabijemo klipove i vratimo ih unutra. Ja sam iskoristio okasti ključ i još neki metalni predmet.

Posle ovoga ide skidanje gumica. Gumice se ne mogu skinuti ako klipovi nisu potpuno vraćeni, niti se mogu namestiti. Zato moramo obratiti pažnju da klipovi budu u krajnjem položaju.

Kad smo skinuli gumice, pred nama je ceo problem. Klipovi oksidiraju, a ako su i gumice propale, tu ima i puno prljavštine i to je uzrok nemogućnosti klipova da otpuste posle kočenja. Stavimo u čeljusti jednu kočionu pločicu. Ona će biti graničnik i neće dozvoliti klipovima da u nastavku postupka potpuno izađu. Sada je sve spremno. Sedamo za volan, i „pumpamo“ pedalu kočnice lagano. Poželjno je da ovo radi pomoćnik, a da „glavni majstor“ posmatra kako klipovi izlaze. Naravno, neće izaći svi istovremeno. Kada prvi udari u prepreku koju smo postavili (kočionu pločicu), pritisak ulja će učiniti da krenu i ostali klipovi. Treba sva tri klipa isterati to počice.

Sad na scenu stupa najfinija šmirgla. Najfinija iz razloga što površina mora biti vrlo glatka kako se nebi ugrozilo zaptivanje. Svu rđu i prljavštinu treba pažljivo ošmirglati (srednji klip na slici).

Zatim naprskamo WD-40 sprej, pa pomoću ranije opisane poluge vraćamo klipove natrag. Ovo isterivanje i vraćanje klipova treba ponoviti onoliko puta dok se ne razrade i sasvim lako ne vraćaju. Ja obično budem strpljiv, pa ponovim postupak 4-5 puta i posle toga se klipovi mogu vratiti prstom. To je najbolji mogući rezultat.

Kada odlučimo da je dosta ponavljanja, vratimo klipove skroz unutra. Montiramo gumice vodeći računa da dobro legnu u žleb na kleštima, kako nebi spale i kako bi dobro zaptivale. Montiramo ceo mehanizam, zatim točak. Pritisnemo par puta kočnicu dok se klipovi ne primaknu pločicama i to je to. Spremni smo za vožnju.

Ako zaštitne gumice lepo dihtuju i ako dobro razradimo klipove, problem se verovatno neće javiti u naredne tri godine. Iskusan vozač Nive primetiće i da kočnica posle ovog tretmana znatno agresivnije reaguje. Logično. Za pokretanje klipova sada se koristi zanemarljivo mala sila, pa se sva sila koju prenosi kočiona tečnost koristi za kočenje, umesto dosadašnjeg savladavanja otpora klipova. Oni sada neuporedivo lakše izlaze ali isto tako i u potpunosti otpuštaju kada se kočnica pusti. Auto će bolje ubrzavati, a prednje felne će posle vožnje biti hladne na dodir.

Želim Vam puno sreće !

Hladno cinkovanje šrafova

Poptuno slučajno sam saznao da se hladno cinkovanje radi u mom gradu. Rešio sam da vratim stari sjaj šrafovima koji drže točkove. Čisto da bi se nešto radilo oko Lade 😉 Evo rezultata:

Naravno, malo u se polirali hromirani poklopci 🙂

Za uslugu cinkovanja zahvalnost dugujem kompaniji “ Kaja promet “ iz Svrljiga, čiji je glavni posao veleprodaja šrafovske robe.

Samo slike…

Nebrojene konsultacije sa ostalim vozačima Niva rezultirale su albumom na mreži koji broji ne tako mali broj fotografija. Prelistajte moj Photobucket,   moguće je da će vam neka slika biti interesantna. Ako ništa drugo, bar možete videti šta se krije u unutrašnjosti Nivinih sklopova. Takođe možete pogledati i profil moje Nive na najvećoj ruskoj društvenoj mreži koja okuplja automobilske entuzijaste.

Kad smo kod toga, moram da spomenem i sajt AutoProspect.ru. Do detalja je objašnjeno kako se rasklapa čitava Lada Niva, ali i mnoga druga vozila. Proverite!

I za kraj jedna simpatična Niva koju sam sustigao svojim Jugićem

Toliko za ovu epizodu. Srećan put!

Dihtung auspuha

Ne tako davno, menjao sam duplu cev auspuha i tom prilikom zamenio sam i dihtung. Dihtung kao dihtung, mislio sam. Običan komad azbesta. Šta tu ima da ne valja ako je nov? I još je kupljen kod proverenog prodavca.

E, nije baš tako. Baš taj azbest, koji je njegov glavni sastojak, jednostavno je nestao. Nema ga. Ostali su samo limovi. Nije mi jasno kako je to moguće. Bio je propisno stegnut.

 

Kako god bilo, deo vredan 50 dinara po pravilu je napravio komplikaciju. Rastavljanje auspuha, malo podizanje motora da bi dihtung mogao da se umetne …

Nadajmo se da će novi dihtung biti boljeg kvaliteta. Ne treba mnogo komentarisati ulogu koju tako jednostavan i jeftin deo ima. Ukratko, vreli izduvni gasovi mogli bi izazvati požar u slučaju da se otkaz dihtunga ne primeti ili ne otkloni odmah.

Toliko u ovom broju. Želim vam sreće na putevima, a i van njih (ovo drugo važi ako imate Nivu 🙂  ).